ΟΔΗΓΟΣ ΟΡΟΛΟΓΙΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΩΝ VIDEOGAMES

Όπως η μουσική, η ζωγραφική, το σινεμά και κάθε άλλη τέχνη αποτελείται από τα είδη της και τις θεματολογίες της, έτσι και τα Videogames έχουν μια τεράστια γκάμα από είδη και κατηγορίες που χωρίζονται για να μπορεί ο δημιουργός να κατηγοριοποιήσει το παιχνίδι του και να δει ο αγοραστής αν τον ενδιαφέρει και αν βρίσκεται στα γούστα του.

Αυτός θα είναι ένας “σχεδόν πλήρης” οδηγός για της κατηγορίες και τις ορολογίες που χαρακτηρίζουμε ένα παιχνίδι, που προφανώς μπορεί κάτι να μου ξεφύγει, όποτε μπορείτε να το συμπληρώσετε κάτω στα σχόλια ώστε να ανανεώνω αυτό το άρθρο ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Μια προσπάθεια συνεργατική λοιπόν!

Ξεκινάμε από την πιο βασική κατηγοριοποίηση των παιχνιδιών και θα συνεχίσουμε με τα είδη και τις τεχνικές διάφορες:

Triple A: Παιχνίδια που παράγονται και διανέμονται από έναν μεσαίου μεγέθους ή μεγάλου εκδότη , συνήθως με υψηλότερους προϋπολογισμούς ανάπτυξης και μάρκετινγκ. Το AAA είναι ανάλογο του όρου ” blockbuster” που χρησιμοποιούμε σε ταινίες. Παιχνίδια όπως το Witcher 3, GTA V, God of War, Super Mario, Legend of Zelda, Bioshock, Half Life και πολλά άλλα που κατά μεγάλη πιθανότητα θα έχετε παίξει ή θα έχετε δει να διαφημίζονται αρκετά στα media.

Indie game: Αναφέρεται σε παιχνίδια που συνήθως δημιουργούνται από άτομα ή μικρότερες ομάδες ανάπτυξης χωρίς την οικονομική υποστήριξη ενός μεγάλου εκδότη παιχνιδιών. Παραδείγματα αποτελούν το Celeste, Stardew Valley, Hollow Knight, Cuphead, The Binding of Isacc, Undertale, Shovel Knigth και πολλά άλλα που θα έχετε δει συχνά σε εκπτώσεις στα διαδικτυακά καταστήματα, και πιο σπάνια σε φυσική μορφή CD η κασέτας, για τον λόγο του χαμηλού Buget που αναφέραμε.

Early Access: Είναι ένα μοντέλο χρηματοδότησης των βιντεοπαιχνιδιών με την οποίο οι καταναλωτές μπορούν να αγοράζουν και να παίξουν ένα παιχνίδι στις διάφορες προ-κυκλοφορίας φάσεις ανάπτυξης του (Aplha και Beta φάσεις). Μια γνωστή στρατηγική κυρίως από δημιουργούς Indie games, όπως είδαμε παραπάνω. Παραδείγματα του σήμερα αποτελούν το Raft, TemTem, GTFO, Deep Rock Galactic, Risk of Rain 2, Hades, TABS, και πολλά παιχνίδια που μέχρι να φτάσουν ένα ικανοποιητικό σημείο ανάπτυξης θα βρίσκονται σε αυτή τη φάση.

Single-player και Multiplayer: Ένα παιχνίδι ενός παίκτη είναι συνήθως ένα παιχνίδι το οποίο μπορεί να παιχτεί μόνο από ένα άτομο και αναμένεται είσοδος από έναν μόνο παίκτη καθ ‘όλη τη διάρκεια της περιόδου παιχνιδιού. Αν και κάποια από αυτά τα παιχνίδια μπορεί να έχουν τρόπους που επιτρέπουν σε δύο ή περισσότερους παίκτες να παίζουν (CO-OP). Ενώ σε ένα παιχνίδι πολλών παιχτών, περισσότερα από ένα άτομα μπορούν να παίξουν στο ίδιο περιβάλλον παιχνιδιού ταυτόχρονα, είτε τοπικά, είτε σε απευθείας σύνδεση μέσω Διαδικτύου.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ – ΕΙΔΗ:

Metroidvenia: Είναι μια υποκατηγορία των παιχνιδιών δράσης και περιπέτειας. Ο όρος χρησιμοποιείται για να επικαλείται έννοιες παιχνιδιού και μηχανική παρόμοια με αυτή των δύο επιμέρους παιχνιδιών Metroid και Castlevania, καθώς αυτά τα δυο καθιέρωσαν τα χαρακτηριστικά. Π.χ. Deadcells, Hollow knight, Axiom Verge, Bloodstained, Ori and the blind forest, STAR WARS Jedi: Fallen order.

Collectathon: Είναι οποιοδήποτε παιχνίδι που βασίζεται στην αρχή ότι για να επιτευχθεί πρόοδος στο παιχνίδι, πρέπει να συγκεντρώσετε ένα κατώτατο όριο αντικειμένων, και περιεχέι μια ποικιλία από διαφορετικά αντικείμενα για συλλογή. Παραδείγματα είναι το Spyro, Super Mario, Crash Bandicoot, Ratchet and Clank, Banjo Kazooie, Jak and Daxter, και πολλά άλλα παιχνίδια κυρίως στα τέλη του ’90 και αρχές 2000 καθώς τότε άρχισαν οι κονσόλες να αποκτούν τεχνική δύναμη και να υποστηρίζουν το είδος.

Walking Simulator: Ένα παιχνίδι περιπέτειας που επικεντρώνεται στη σταδιακή εξερεύνηση και ανακάλυψη μέσω της παρατήρησης , με ελάχιστες ενέργειες . Παραδείγματα αποτελούν το Firewatch, The Stanley Parable, Myst, The Vanishing of Ethan Carter, Gone Home, What remains of Edith Finch, Journey και όσα παιχνίδια σε βάζουν πιο πολύ σε μια παθητική εμπειρία πάρα σε μια ενεργητική.

Roguelike: Χαρακτηρίζονται τα παιχνίδια με τυχαία δημιουργούμενα επίπεδα και δοκιμασίες, κάθε φορά που ο παίχτης χάνει και ξεκινάει από την αρχή. Το είδος έχει πολλές επιρροές από τον τρόπο λειτουργίας των επιτραπέζιων παιχνιδιών ρόλων DnD, καθώς διαμορφώνετε ένας χαρακτήρας οποίος θα πεθάνει για να ξεκινήσει ο επόμενος με στοιχειά εξερεύνησης μπουντρουμιών και σταδιακής εξέλιξης. Παράδειγμα αποτελούν, Slay the Spire, Moonlighter, Enter the Gungeon, Darkest Dungeon, FTL, Rogue Legacy, και άλλα παιχνίδια που θα σας έχουν προτείνει φίλοι σας, με ατελείωτη διάρκεια και αρκετά εθιστικό περιεχόμενο και gameplay.

Hack and Slash: Ξανά ένας όρος δανεισμένος από τα επιτραπέζια DnD, χαρακτηριζονται τα παιχνίδια που δίνουν έμφαση στη μάχη σε πραγματικό χρόνο που συνήθως δεν περιλαμβάνονται όπλα αποστάσεως. Όπως το Devil May Cry, Metal Gear Rising, Darksiders, Heavenly Sword, Boyonetta, God of War και άλλα παιχνίδια που χαρακτηρίζονται από έντονη δράση και γρήγορο gameplay.

MMORPG: Μαζικό διαδικτυακό παιχνίδι ρόλων πολλαπλών παικτών. Στα παιχνίδια αυτά μπορεί να συμμετέχει ταυτόχρονα ένας μεγάλος αριθμός παικτών και να αλληλεπιδρά σε ένα κοινό κόσμο. Συνήθως σε ένα ανοιχτό περιβάλλον με μεγάλη ποικιλία αποστολών και εξερεύνησης. Γνωστά παιχνίδια αποτελούν το World of Warcraft, Lineage 2, Final Fantasy 14, Guild Wars 2, Black Desert, The Elder Scrolls Online, TERA και πολλά άλλα παιχνίδια που θα ξέρετε από τους φίλους σας που συνήθως σας λένε “δεν θα βγω την τετάρτη ή την παρασκευή γιατί εχω Raid”.

MOBA games: (Multiplayer online battle arena) Αποτελεί ένα είδος των παιχνιδιών στρατηγικής, όπου προήλθε από τη στρατηγική σε πραγματικό χρόνο στο οποίο κάθε παίκτης ελέγχει ένα ενιαίο χαρακτήρα, συνήθως σε ένα χάρτη σε μια ισομετρική προοπτική, ως μέρος μιας ομάδας που ανταγωνίζονται με μια άλλη ομάδα παικτών. Παράδειγμα αποτελούν, League of Legends, Dota 2, Smite, Heroes of the Storm, Paladins, Battlerite και πολλά άλλα παιχνίδια που θα συναντήσετε σε μορφή eSports, δηλαδή σε ανταγωνιστικό-επαγγελματικό επίπεδο gaming.

Open World: Ένας εικονικός κόσμος στον οποίο ο παίκτης μπορεί να εξερευνήσει και να προσεγγίσει τους στόχους ελεύθερα, σε αντίθεση με έναν κόσμο με πιο γραμμικό και δομημένο gameplay. Οι παίκτες συνήθως δεν συναντούν οθόνες φόρτωσης όταν κινούνται γύρω από τον κόσμο του παιχνιδιού. Το κύριο πλεονέκτημα των παιχνιδιών ανοιχτού κόσμου είναι να προσφέρει στον παίκτη αυτονομία. Π.χ. GTA V, Witcher 3, Red Dead Redeption, Assassin’s creed, Just Cause 3, Shadow of the Colossus, Death Stranding, Horizon Zero Dawn, και το μεγαλύτερο κομμάτι των παιχνιδιών σήμερα, καθώς η τεχνική επίτευξη των κονσολών και των PC βοηθάει πολύ στην ανάπτυξη τους.

Survival Games: Είναι μια κατηγορία των βιντεοπαιχνιδιων δράσης, που τίθενται σε ένα εχθρικό, έντονο, ανοικτό περιβάλλον, όπου οι παίκτες αρχίζουν με ελάχιστο εξοπλισμό και υποχρεούνται να συλλέγουν πόρους, εργαλεία, όπλα και καταφύγια για να επιβιώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο. Πολλά παιχνίδια επιβίωσης βασίζονται σε επιθετικά περιβάλλοντα που δημιουργούνται τυχαία ή με διαδικασίες. Παραδείγματα είναι, Subnautica, Raft, Stranded Deep, Don’t Starve, The Forest, Dead by Daylight, Resident Evil 2, The Last of Us και άλλα παιχνίδια με κύριο στόχο την επιβίωση αλλά και την εξερεύνηση του κόσμου.

Shooter(FPS) games: Ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να πυροβολήσει τους  αντιπάλους και να προχωρήσει σε αποστολές χωρίς να σκοτωθεί ή να πεθάνει ο χαρακτήρας του παίκτη. Είναι ένα είδος βιντεοπαιχνιδιού όπου η εστίαση είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου στην ήττα των εχθρών του χαρακτήρα χρησιμοποιώντας τα όπλα που δίνουν στον παίκτη. Παραδείγματα όπως, Call of Duty, Counter Strike, DOOM, Borderlands, DayZ, Fallout 4, Far Cry, Overwatch, Half Life, Crysis, και άλλα παιχνίδια όπου στόχος είναι να σκοτώσεις για να μην σκοτωθείς. Twin Stick Shooter: Είναι τα Shooter όπου ελέγχετε η κίνηση και η κατεύθυνση της βολής ταυτόχρονα με ένα μοχλό η κουμπί. Παράδειγμα αποτελούν, RUINER, Binding of Isacc, Enter the Gungeon, Resogun και πολλά άλλα.

Puzzle Games: Παιχνίδια επίλυσης γρίφων και παζλ, για να την πρόοδο του παίκτη. Λογική, φαντασία, χαρτί και μολύβι είναι συνήθως τα προσόντα που χρειάζεται ένας παίκτης για να ξεπεράσει τις δυσκολίες του παιχνιδιού. Παραδείγματα είναι, Portal 2, The Witness, BABA IS YOU, The Room, The Talos Principle, Return of the Obra Dinn, World of Goo, Q.U.B.E. και άλλα παιχνίδια που θα δοκιμάσουν την συλλογιστική σας πορεία και θα σας κάνουν να κρατάτε το κεφάλι σας με απορία.

Τεχνικές διαφοροποιήσεις:

First- Third person: Μια ορολογία που περιγράφει την τοποθέτηση της κάμερας μέσα στο παιχνίδι, τα First person είναι παιχνίδια όπου η κάμερα βρίσκεται στο πρόσωπο, ή συνήθως στο στήθος του παίχτη καθόλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, για μια πιο προσωπική εμπειρία. Ενώ στα Third person η κάμερα βρίσκεται πίσω από τον παίχτη και παρατηρεί τι κάνει ο χαρακτήρας του, για μια πιο ανοιχτή οπτική στο περιβάλλον και στα στοιχειά γύρο του. Αν αναρωτιέστε γιατί όχι Second-person, είναι γιατί η κάμερα θα έπρεπε να είναι πάνω σε αυτό που βλέπει ο χαρακτήρας ή στο τέρας που πολεμάει, κάτι που τεχνικά είναι χρονοβόρο και δεν αποσκοπεί ούτε δίνει κάτι στην εμπειρία.

PVP και PVE: Μια διαφοροποίηση που συνήθως συναντάμε σε MMO RPG παιχνίδια, και άφορα τις συναντήσεις και μάχες που κάνει ο παίκτης. Στη μια περίπτωση έρχεται αντιμέτωπος μόνο με άλλους παίκτες(Player VS Player). Ενώ στις άλλες είναι ενάντια του περιβάλλοντος και της τεχνίτης νοημοσύνης του παιχνιδιού (Player VS Enviroment).

Remaster, Remake/Reimaged: Στην πρώτη περίπτωση έχουμε εκσυγχρονισμό ενός παιχνιδιού για νεότερο υλικό και σύγχρονο κοινό. Το remastering συνήθως συνεπάγεται την ενίσχυση της ποιότητας μιας πρωτότυπης «βασικής» έκδοσης, θα το έχετε ακούσει και ως HD remaster. (The Last of Us PS4, God Of War 3 PS4, Dark Souls Remaster, Final Fantasy 10, Fable Anniversery, BIOSHOCK REMASTERED). Ενώ στη δεύτερη περίπτωση, Η λέξη ‘remake’ ουσιαστικά σημαίνει ένα εντελώς νέο παιχνίδι βασισμένο σε παλαιότερο παιχνίδι, συνήθως ένα κλασικό. Υπάρχουν όμως παραλλαγές ως προς τον τρόπο με τον οποίο ορίζεται αυτό. Είτε Η ανακατασκευή με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας (Crash N.sane trilogy, Spyro Reignited, Oddworld: New ‘n’ Tasty, Medievil Ps4) Είτε Η Ίδια ιδέα, διαφορετική εκτέλεση (Final Fantasy 7 PS4, Black Mesa, Resident Evil 2 2019, DOOM 2016).

2D, 3D, Isometric: Τα γραφικά 2D είναι δυο διαστάσεων όπου συνήθως ο χαρακτήρας κινείται σε ύψος και μήκος ή μήκος και πλάτος, χωρίς την αντίληψη του βάθους. Τα πρώτα βιντεοπαιχνιδια είχαν αυτό το στυλ, αλλά σήμερα χρησιμοιποιείται ως αρτιστική επιλογή, όμως υπάρχουν αρκετά 2D παιχνίδια με στοιχειά 3D(Π.χ. Dead Cells, Cuphead, Sonic, Earhtworm Jim, Castlevania post N64, Rayman) Τα 3D παιχνίδια, είναι αυτά των τριών διαστάσεων, όπου ο παίκτης κινείται και μπορεί να κοιτάζει προς όλες τις κατευθύνσεις, και το περιβάλλον γύρο του αποτελείτε από τρισδιάστατα μοντέλα και χαρακτήρες. (Τα περισσότερα παιχνίδια σήμερα είναι φτιαγμένα με τεχνολογία 3D). Τέλος έχουμε και τα Isometric games, όπου το παιχνίδι προβάλλεται από μια γωνιά αντί για από πάνω η φλάτ. Μια τεχνική που δίνει βάθος χωρίς να ζορίζει σε τεχνικό βαθμό, δίνοντας την αίσθηση του 3D, γνωστό και ως 2.5D (Π.χ. DIABLO, Bastion, RUINER, Age of Empire, Disco Elysium, Shadow Tactics, Divinity games).

Orestis Syrianoglou

Μεγάλος fan των indie games και ανοιχτός σε προτάσεις παιχνιδιών που έχουν φτιαχτεί με μεράκι, νιάξιμο και στοργή. Έχω ένα παλιό καναλάκι στο youtube και ένα στο twitch όπου μπορεί να streamaro που και που. Ανοιχτός σε κουβέντα και συζητήσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.