AI: The Somnium Files Review
Οι ιστορίες μυστηρίου είχαν από πάντα ενδιαφέρον και τραβούσαν τον κόσμο. Καταπιάνουν τον εκάστοτε τηλεθεατή χρησιμοποιώντας ένα βασικό ερέθισμα του ανθρώπου.. την περιέργεια. Όταν έχουμε μπροστά μας μία ωραία ιστορία μυστηρίου θέλουμε να πάρουμε απεγνωσμένα απαντήσεις και να νοιώσουμε αυτό το υπέροχο αίσθημα ικανοποίησης στο τέλος. Η παραπάνω εισαγωγή έγινε για να σας παρουσιάσω ένα υπέροχο παιχνίδι μυστηρίου από την Spike Chunsoft με ονομασία AI: The Somnium Files. Πάμε να το αναλύσουμε μαζί και τι έχει να μας προσφέρει.
Ένας φρικτός φόνος
Η ιστορία μας ξεκινάει στο Τόκιο, με τον ειδικό πράκτορα Kaname Date. Ο Date είναι αστυνομικός της άκρως μυστικής υπηρεσίας με ονομασία A.B.I.S. Ο πρωταγωνιστής μας λοιπόν μαζί με την ”Boss” θα βρεθούν παρόντες σε μία σκηνή εγκλήματος που θυμίζει ταινία τρόμου. Μία νεκρή γυναίκα πάνω σε ένα άλογο (λούνα παρκ) με μαχαιριές στο στήθος και της λείπει και το αριστερό μάτι.
Ο Date επιλέχθηκε για την συγκεκριμένη υπόθεση επειδή γνώριζε την συγκεκριμένη γυναίκα αλλά και την οικογένεια της. Το πλασματάκι που βλέπετε στην εικόνα είναι η βοηθός του Date, αλλά και το αριστερό του μάτι (κυριολεκτικά), η AIBA. Η AIBA είναι ένα AI τελευταίας τεχνολογίας με δική της βούληση, σκέψη και αισθήματα που παραχωρήθηκε στον Date από την A.B.I.S. . Ως βοηθός του, μιλάνε μέσω τηλεπαθητικής ικανότητας και αναλύουν μαζί τις υποθέσεις. Η συγκεκριμένη υπόθεση όμως είναι ιδιαίτερη. Όπως είπαμε και πριν, ο Date γνώριζε την νεκρή γυναίκα αλλά οι ”συμπτώσεις” δε σταματάνε εκεί. Το πτώμα το ανακάλυψε η 12χρονη κόρη του θύματος, Mizuki, η οποία είναι και συγκάτοικος του Date εδώ και 4 χρόνια. Το κοριτσάκι φυσικά έπαθε σοκ όταν είδε την μητέρα της και έπαθε αφωνία οπότε δεν μπορεί να μιλήσει για όσα είδε. Στον κόσμο του AI όμως δε χρειάζεται κάποιος να μιλήσει… αλλά να κοιμηθεί.
Η αρχή της έρευνας
Το AI: The Somnium Files έχει δυο μορφές gameplay. Η πρώτη και βασική είναι εκτός του Somnium (θα μιλήσουμε αργότερα). Έχουμε ένα point and click σύστημα με κάμερα πρώτου προσώπου και φυσικά έχουμε επιλογή διαλόγου. Υπάρχουν και τα Cutscenes όπου δεν επιλέγουμε κάτι, αλλά και μερικά QTE (Quick Time Events) που υπάρχουν μόνο σε σκηνές δράσης.
Να σημειωθεί πως ό,τι κοιτάμε στο εκάστοτε περιβάλλον μπορούμε να το κάνουμε inspect και ή ο Date ή η AIBA θα σχολιάσουν το αντικείμενο ή το άτομο. Εκεί συνδυάζεται και το απίστευτο χιούμορ του παιχνιδιού που θα αναφέρουμε αργότερα. Δεν μπορούμε να κουνήσουμε τον χαρακτήρα μιας και μιλάμε για point and click, μπορούμε όμως, να διαλέξουμε την τοποθεσία που θέλουμε να ερευνήσουμε μέσω του χάρτη. Όταν βρούμε αρκετά στοιχεία και πιθανό ύποπτο, τότε έχουμε την κλασσική ανάκριση που γίνεται και στις ταινίες. Ένα δωμάτιο, μία καρέκλα και συνδυάζουμε τα στοιχεία με τις ερωτήσεις που κάνουμε στον ύποπτο για να βρούμε την αλήθεια.
Εάν μετά από όλα αυτά ο ύποπτος δε δίνει πληροφορίες ή οι πληροφορίες δεν είναι σαφείς, τότε ήρθε η ώρα για την διαδικασία που ονομάζεται ”Psynch”.
Στον κόσμο των ονείρων
Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για την μυστική υπηρεσία A.B.I.S. (Advanced Brain Investigation Squad) και τους Psychers. Η ABIS χρησιμοποιεί μία εξελιγμένη νανοτεχνολογία που επιτρέπει στον Psycher να μπει στο μυαλό κάποιου. Με την βοήθεια ενός μηχανήματος λοιπόν, μεταφέρεται το υποσυνείδητο του ενός στο μυαλό του άλλου και μπορεί να ψάξει στοιχεία μέσα από αναμνήσεις και όνειρα. Τα όνειρα αυτά ονομάζονται ”Somniums” και ο εκάστοτε Psycher έχει χρονικό όριο 6 λεπτά να βρει στοιχεία. Ο Date μαζί με την AIBA όταν ”κολλάνε” στην ερευνά τους εισέρχονται στο μυαλό του εκάστοτε ύποπτου έτσι ώστε να βρουν απαντήσεις.
Όταν μπαίνετε σε ένα Somnium παίζετε ως AIBA. Μέσα στα Somnium το Gameplay παίρνει άλλη μορφή (όπως η AIBA). Από πρώτου προσώπου η κάμερα γυρνάει σε Third-person, αποκτάμε τον πλήρη έλεγχο της AIBA και κινούμαστε σε 3D γραφικά. Στόχος μας λοιπόν είναι να ξεκλειδώσουμε τα ”Mental locks” και να εισχωρήσουμε πιο βαθιά στο όνειρο.
Τα Mental Locks είναι ουσιαστικά τα επίπεδα του ονείρου και όσα πιο πολλά υπάρχουν, τόσο πιο δύσκολο γίνεται και το Somnium. Οι κινήσεις και τα Interactions που κάνουμε, ξεκλειδώνουν το επόμενο Lock αλλά η δυσκολία δε βρίσκεται εκεί. Η δυσκολία είναι πως όσα Locks και να υπάρχουν εμείς έχουμε μόνο 6 λεπτά και η κάθε κίνηση αλλά και βήμα της AIBA μετράει χρόνο.
Όταν είστε ακίνητοι, τότε ο χρόνος σαν να σταματάει και περνάει μόνο 1 κλάσμα δευτερολέπτου, οπότε αν θέλετε να σκεφτείτε έχετε την επιλογή. Έξτρα βοήθεια για εξοικονόμηση χρόνου έρχεται από τα Timies. Τα Timies μειώνουν, αυξάνουν ή σταθεροποιούν τον χρόνο που θα χαλάσετε για μία δραστηριότητα. Υπάρχει περίπτωση όμως να πάρετε αρνητικό Timie και να σας διπλασιάσει ή και τριπλασιάσει τον χρόνο για το επόμενο σας action, οπότε πρέπει να είστε προσεκτικοί.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως το κάθε Lock που περνάτε είναι και Checkpoint, έτσι άμα δείτε πως δε θα βγει ο χρόνος για να τελειώσετε το επίπεδο τότε γυρνάτε πίσω είτε στο Checkpoint σας.
Οι παίκτες κάνουν το παιχνίδι
Το cast του AI δεν είναι τεράστιο, έχει όμως μοναδικούς χαρακτήρες. Ο κάθε ένας με την προσωπικότητα του, τον χαρακτήρα του, αλλά και τους λόγους για τους οποίους είναι ύποπτος. Ένα από τα θετικά του παιχνιδιού είναι πως όλοι έχουν τον ρόλο τους και συμπεριφέρονται αναλόγως. Για παράδειγμα, ο μαφιόζος θα βρίζει, θα φωνάζει, θα απειλεί ή ο πολιτικός θα αποφεύγει να μιλήσει ορθά και θα λέει ψέματα με ευκολία. Όλα αυτά θεωρούνται αυτονόητα σε ένα game, όμως εντυπωσιάστηκα στο πόσο καλά δομημένοι είναι οι ρόλοι.
Ένα παιχνίδι που παίζει με το μυαλό και τα συναισθήματα
Παράλληλος κόσμος
Το AΙ: The Somnium Files έχει διαφορετικά endings και ”δρόμους”. Όμως, για να δείτε το πραγματικό τέλος, πρέπει πρώτα να περάσετε από όλους τους άλλους δρόμους. Μία έξυπνη αιτιολόγηση που μας δίνει το παιχνίδι για να δικαιολογήσει τα διαφορετικά τέλη, είναι η θεωρία του παράλληλου σύμπαντος. Πιο συγκεκριμένα, η Iris λέει στον Date πως υπάρχουν παράλληλα σύμπαντα και ανάλογα τις επιλογές μας αλλάζουν τα δεδομένα και στο εκάστοτε σύμπαν.
Δείτε για παράδειγμα την παραπάνω εικόνα. Για να πάμε στο πραγματικό τέλος ας πούμε ότι πάμε προς τα δεξιά. Άρα όλη η ιστορία από τα αριστερά είναι ψεύτικη… σωστά; Όχι, γιατί πρώτον θα δούμε γεγονότα που ισχύουν για τους χαρακτήρες και δε μας δείχνει στον ”αληθινό” δρόμο και δεύτερον η Iris έχει δίκιο. Πολύ πιο μετά στο παιχνίδι, ο Date θα γνωρίζει πράγματα που τα βλέπει μόνο αν πάει από άλλο δρόμο και κάθε φορά του έρχονται στο μυαλό τα λόγια της Iris. Άρα για τον κόσμο του AI αυτή η θεωρία είναι αληθινή.
Ροζ περιοδικά και…..Πικατσου
Το χιούμορ του AI είναι από τους παράγοντες που ξεχωρίζουν. Είναι ώριμο, πρόστυχο και πολλές φορές είναι ότι χρειάζεται για να σπάσει την μελαγχολία που επικρατεί.
Ο Date είναι ανώμαλος και δεν το κρύβει. Το πιο αστείο είναι ότι η AIBA εκμεταλλεύεται το ότι είναι ανώμαλος για να τον βοηθήσει στη μάχη. Λατρεμένες σκηνές τα σχόλια του Date για το στήθος της γραμματέας ή το ότι ποτέ δε θυμάται το όνομα ενός αστυνόμου και τον ρωτάει μέχρι να εκραγεί.
Επίσης, δυνατό σημείο του παιχνιδιού είναι οι αναφορές σε άλλα games ή ταινίες. Από αναφορές Metal Gear σε αναφορές Rocky. Anime όπως Dragon Ball και Danganronpa και πολλά games που πραγματικά έχασα τον αριθμό. Η καλύτερη αναφορά όμως ήταν της Iris όταν έκανε expose τον Pikachu χρησιμοποιώντας τον ως παράδειγμα για το Mandela Effect.
Η οικογένεια είναι το παν
Εκτός όμως από τα αστεία και τον χαβαλέ, μην ξεχνάμε πως το AI είναι ένα αστυνομικό δράμα. Θάνατος, στεναχώρια, ψυχολογικά τραύματα. Το θέμα όμως που αγγίζει περισσότερο από όλα είναι η οικογένεια. Στο AI θα δείτε μία γυναίκα να μεγαλώνει ένα ξένο παιδί που το αγαπάει σαν δικό της. Θα δείτε γονείς να θυσιάζουν την καριέρα τους και τα λιγοστά χρήματα τους για να είναι ο γιος τους ευτυχισμένος. Θα δείτε ένα κορίτσι να βλέπει σαν πατέρα έναν ”ξένο” και να μένει μαζί του γιατί οι γονείς της αδιαφορούν.
Συναισθήματα όπως μετάνοια, στεναχώρια, απώλεια, αχαριστία αλλά και αγάπη απεικονίζονται πολύ όμορφα στον κόσμο του ΑΙ. Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά πάνω σε αυτόν τον τομέα όμως είναι κάτι που πρέπει να το δείτε μόνοι σας.
Αντίζηλος του Persona
Από θέμα Soundtrack είναι αυτό που λέω ”επίπεδο Persona”. Χωρίς υπερβολές, το AI The Somnium Files έχει υπέροχη μουσική που έχει χαραχτεί στο κεφάλι μου μία εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση του παιχνιδιού. Κάθε περιοχή, κάθε Somnium και κάθε κατάσταση έχει το δικό της κομμάτι που πάντα ταιριάζει απόλυτα. Είτε μελαγχολική, είτε χαρούμενη, είτε έντονη, η μουσική απογειώνει το παιχνίδι και μας θυμίζει γιατί είναι τόσο σημαντικός παράγοντας σε ένα game. Εξίσου απίστευτα είναι και τα Voiceovers των χαρακτήρων με καθαρό και ποιοτικό ήχο. Οι ηθοποιοί έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά και φαίνεται.
Ο κόσμος του AI
Τα γραφικά του AI είναι 3D Anime-Like και έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στα πιο σκοτεινά χρώματα. Οι περιοχές είναι αρκετά όμορφες με πολλές λεπτομέρειες και πολύ καλό φωτισμό.
Τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι αρκετά προσεγμένα και με ωραίες εκφράσεις. Το μόνο αρνητικό είναι μερικές εκφράσεις του Date που θα μπορούσαν να είναι καλύτερες και το Animation των χαρακτήρων. Από τεχνικής άποψης, δε συναντήσαμε προβλήματα εκτός από ελάχιστα Frame drops ή καθυστερήσεις στο Loading.
Συμπέρασμα
Το AI: The Somnium Files είναι ένα απίστευτο παιχνίδι μυστηρίου. Συνδυάζει πολύ όμορφα το δράμα με το χιούμορ, έτσι ώστε να μη φαίνεται άκυρο και χαζό, ενώ παράλληλα έχει πολύ δυνατές ανατροπές και ενδιαφέρουσα πλοκή. Το αψεγάδιαστο soundtrack και το πολύ καλό voice acting δίνουν ένα πολύ καλό boost στις υπέροχες πίστες του παιχνιδιού. Τολμάει να ακουμπήσει ευαίσθητα θέματα όπως την ενδοοικογενειακή βία ή την λογοκρισία και καταφέρνει να περάσει όμορφα μηνύματα. Υπάρχουν μερικά μικρόFrame Drops ή καθυστέρηση στο Loading, όμως δεν επηρεάζουν καθόλου την εμπειρία. Οι λάτρεις του μυστηρίου πρέπει να το δοκιμάσουν 100%, αλλά και όσοι ψάχνουν μία όμορφη ιστορία.
Το AI: The Somnium Files κυκλοφορεί για PS4, PC και Switch.
Δείτε επίσης το Review του The Medium.