ΑπόψειςΣΤΗΛΕΣ

Deep Freeze: User Has Left The Room

Είναι γνωστό πως, σε πολλές περιπτώσεις, η ύπαρξη κάποιου multiplayer στοιχείου στους τίτλους που κυκλοφορούν εδώ και πάνω από δέκα χρόνια αποτελεί βασικό σχεδιαστικό ζητούμενο για πολλές εταιρείες. Η φράση “διασκεδαστικότερο με φίλους” είναι διαχρονικά ειλικρινής κι εύστοχη μιας κι όντως, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, ο βαθμός απόλαυσης τέτοιων παιχνιδιών αυξάνεται κατακόρυφα όταν περισσότερα από ένα οικεία πρόσωπα παίζουν μαζί. Στην εποχή των live-service κυκλοφοριών το φαινόμενο έχει γίνει ακόμα πιο έντονο, μιας και το grind που συνεπάγεται η δομή τους καθίσταται πολύ πιο βατό όταν μπορούμε να μιλάμε με κάποιον φίλο, να σχολιάζουμε την καθημερινότητα μας ή και το επί της περίστασης ζητούμενο. Συνήθως, το εν λόγω περιεχόμενο δεν απαιτεί πολλή προσοχή ούτε στοχεύει στο να συγκινήσει κι έτσι δεν προκύπτει κάποια απώλεια επί της ουσίας της ενασχόλησης όταν την μοιραζόμαστε με παρέα. Ωστόσο – κι αυτό είναι πολύ πιο ευνόητο σε ανθρώπους που ασχολούντουσαν με το μέσο πριν από την άνοδο του διαδικτύου – πολλές φορές ο σκοπός του δημιουργού είναι ακριβώς το να κρατήσει την προσοχή μας και να μας κάνει να νιώσουμε κάτι. Πώς παρεμβαίνει σε αυτή του την προσπάθεια η παρουσία άλλων τριών ανθρώπων στο ίδιο chat room, με έναν εξ αυτών να μασάει και τους λοιπούς δύο να μαλώνουν με συντρόφους και παιδιά;

Το gaming, στον πυρήνα του, είναι ένα διαδραστικό μέσο διασκέδασης/ψυχαγωγίας το οποίο πολλές φορές πηγαία παροτρύνει κι ενθαρρύνει την συμμετοχή πολλαπλών παικτών. Το ρήμα που χρησιμοποιούμε άλλωστε για να περιγράψουμε την διαδικασία είναι “παίζω” και το να παίζει κανείς ένα παιχνίδι, από αρχαιοτάτων χρόνων, συνεπάγεται την παρουσία τουλάχιστον δύο ατόμων – σε συναγωνιστικό ή ανταγωνιστικό επίπεδο. Σαν φυσικό επακόλουθο αυτού, η αντίληψη πολλών περιστρέφεται γύρω από την έννοια της πολύπλευρης συμμετοχής, άσχετα με το αν το συγκεκριμένο παίγνιο προσφέρεται για κάτι τέτοιο. Πιο συγκεκριμένα, το φαινόμενο παρατηρείται εντονότερα στις τάξεις των πιο “casual” χρηστών, μιας και πολλές φορές η παρακολούθηση της σεναριακής ροής και η προσοχή στην λεπτομέρεια δεν τους απασχολεί κι αφιερώνουν τον χρόνο που αφιερώνουν στο μέσο απλά για να περάσουν ευχάριστα την ώρα τους. Σαφέστατα, το ζητούμενο είναι σεβαστό. Πολλές φορές όμως είναι η ίδια η αντίληψη πως κάθε παιχνίδι γίνεται καλύτερο με παρέα που στερεί από τον ίδιο τον περιστασιακό χρήστη το εύρος των πιθανών συναισθημάτων που θα μπορούσε να νιώσει. Ενδεχομένως να μην μπήκε στον χορό για να χορέψει σε αυτό τον ρυθμό, όμως δυνητικά θα μπορούσε να είχε αποκομίσει περισσότερα από την εμπειρία αν έδινε λίγο περισσότερη, ατομική προσοχή στα γεγονότα μπροστά του.

Deep Freeze: User Has Left The Room
Είναι γνωστό πως η εμβληματική σειρά της BioWare έχει προσφέρει μερικές από τις πιο έντονες συναισθηματικά σκηνές στην ιστορία της βιομηχανίας, κάποιες εκ των οποίων είναι εξαιρετικά ευαίσθητες σε… εξωτερικές παρεμβάσεις. Όσοι έχετε σχετικό βίωμα γνωρίζετε σε τι αναφερόμαστε. Οι λοιποί σίγουρα δεν χρειάζεστε το spoiler.

Το φαινόμενο φυσικά έχει να κάνει και με την αντίληψη του ευρύτερου κοινού όσον αφορά στο δημογραφικό που αφορά η παραγωγή της βιομηχανίας και στην σοβαρότητα με την οποία καλό είναι να αντιμετωπίζονται. Στις μέρες μας, μετά από τόσους αιώνες ενασχόλησης με το μέσο της λογοτεχνίας, δύσκολα θα βρούμε κάποιον που ζει με την άποψη πως είναι καλή ιδέα να μιλά κανείς στο τηλέφωνο ενώ διαβάζει ένα βιβλίο. Τα orcs ηττήθηκαν μαζί με τις λοιπές δυνάμεις του Sauron οπότε η παρουσία τους στα απανταχού fora είναι πλέον περιορισμένη. Όταν η συζήτηση ωστόσο έρχεται στο φάσμα του gaming, πολλές φορές η “παιδική” ασχολία δεν χρήζει ανάλογου σεβασμού. Για να θέσουμε το θέμα σε προοπτική, ο γράφων θα παραθέσει συζήτηση που έκανε προ ετών με φιλικό πρόσωπο.

Ήταν το έτος 2011 και μόλις είχε κυκλοφορήσει το εξαιρετικό Dead Space 2 της Visceral Games, ανάλαφρο να είναι το χώμα που την καλύπτει. Ένα ανάλαφρο μεσημέρι, σε ένα party του XBOX Live (Network, πλέον) η γνωστή τσακαλοπαρέα απολάμβανε τον κενό χρόνο με κάθε ένα εκ των μελών της να παίζει κάτι διαφορετικό. Να σου λοιπόν κι ο “Θωμάς”, συνδέεται από το πουθενά και την παρουσία του ακολουθεί εκκωφαντικός θόρυβος από το παρασκήνιο. Ακολουθούν οι τυπικές καλησπέρες κι αφού καθίσταται σαφές πως ο φίλτατος παίζει DS2, αρχίζει το rant: “Μάπα το Dead Space 2 να πούμε, καθόλου ατμόσφαιρα, δεν έχω τρομάξει ούτε σε μια σκηνή, σαλάτα τα κάνανε”. Ο γράφων, έχοντας παίξει κι απολαύσει τον τίτλο, νιώθει έναν μικρό εκνευρισμό πίσω από το αφτί, όμως σε ένδειξη καλής συνεργασίας προτιμά να κάνει κάποιες ερωτήσεις πριν αποφανθεί. “Αγόρι, καταλαβαίνω ότι μπορεί να μην έχεις αγαπήσει τον τίτλο όμως – για να καταλάβω – μήπως γενικά παίζεις Dead Space 2 τέτοιες ώρες, σε παρόμοιες συνθήκες με τις παρούσες;”. Πριν προλάβει να ολοκληρωθεί το ερώτημα, έρχεται η απάντηση: “Ε, ό,τι ώρα βολέψει συνήθως, εδώ πριν το φαγητό, ίσως το βράδυ για να νυστάξω”. Δυσκολευόμενος ο γράφων να σταθεί απέναντι στην κοσμική αδικία, εν τέλει απαντά: “Φίλε, ακούω κυριολεκτικά την μάνα σου να τηγανίζει πατάτες. Αν θες να απολαύσεις αυτόν τον τίτλο, που ο σκοπός του είναι να σε βυθίσει στην ατμόσφαιρα και τις οπτικοακουστικές του λεπτομέρειες, κάτσε φάε κι όταν θα την πέσουν το βράδυ οι δικοί σου βάλε ακουστικά και παίξε σαν άνθρωπος. Τώρα είμαστε πέντε στο chat, ας παίξουμε λίγο Halo: REACH PvP γιατί η τοποθέτηση σου ευσταθεί όσο και η ύπαρξη της πίτσας με ανανά”.

Το γιατί θα επέλεγε κανείς να στερήσει από τον εαυτό του την απόλαυση αυτής της σκηνής κακοποιώντας την υπό τον ήχο κάποιου να τρώει γαριδάκια αποτελεί αιώνιο αναπάντητο ερώτημα…

Η άνωθεν περιγραφή – χιουμοριστική καθώς είναι – δεν στοχεύει, φυσικά, στο να προσβάλει κάποιον. Το μέσο είναι διαθέσιμο “προς κατανάλωση” κι όπως με όλα τα μέσα και τους τρόπους αλληλεπίδρασης με αυτά ο καθένας είναι ελεύθερος να τα απολαύσει όπως νομίζει – τουλάχιστον όταν είναι μόνος του και δεν ενοχλεί τους λοιπούς συν – ενδιαφερόμενους. Ωστόσο είναι καλή ιδέα πολλές φορές να αναρωτιόμαστε αν ο τρόπος με τον οποίο βιώνουμε κάτι είναι, εν τέλει, ο βέλτιστος όσον αφορά και στην δική μας, προσωπική ευχαρίστηση. Η ανάλαφρη ενασχόληση με το οτιδήποτε αποτελεί πανανθρώπινο ζητούμενο και δεν έχουμε όλοι πάντα την δυνατότητα να αποροφούμαστε από τα ερεθίσματα μας στον βαθμό που θα θέλαμε. Το gaming, ωστόσο, είναι ένας αγωγός. Μπορεί να φέρει μπροστά μας στιγμές και σκηνές ανέμελης διασκέδασης μα επίσης – αν και πλέον λίγο σπανιότερα – εξαιρετικά καλογραμμένες ιστορίες, αξιομνημόνευτους χαρακτήρες κι έπη τα οποία δεν θα μπορούσε να αφηγηθεί κανένα άλλο μέσο. Είναι λοιπόν η πρόταση μας, με την καλύτερη διάθεση, να δίνουμε σε αυτές τις δημιουργίες λίγο χρόνο για να αναπνεύσουν και να πάρουν τον χρόνο – και χώρο – που τους αξίζει, τόσο μέσα μας όσο και στο πολλές φορές περιορισμένο χρονοδιάγραμμα μας.

Κάποιος σοφότερος του γράφοντος διατύπωσε κάποτε το εξής γνωμικό: “Δεν μπορείς να κάνεις κάποιον να νιώσει κάτι βαθύτερα απ’ ότι έχει νιώσει τον εαυτό του”. Ίσως να αποτελεί σημείο των καιρών, το να μην δίνουμε πολλή σημασία ή προσοχή στα πράγματα που μας προσφέρονται, πολλές φορές απλόχειρα, από τον χώρο της ψυχαγωγίας. Ίσως, όμως και να είμαστε εμείς που το στερούμε από τον εαυτό μας – αυτό το πολύτιμο συναίσθημα του να αφουγκραζόμαστε την ανάσα του δάσους καθώς o Wander περιπλανιέται μέσα σε αυτό, αναζητώντας τον επόμενο κολοσσό.

Αν σας αρέσει η συγκεκριμένη προσέγγιση σε θέματα της βιομηχανίας, που έχουν και αρκετή τροφή για σκέψη, διαβάστε όλα τα κείμενα της στήλης μας Deep Freeze, που έχει νέα άρθρα κάθε Σάββατο.

FiOth

Χρόνιος λάτρης της βιομηχανίας, θεωρητικός των τάσεων της και υποστηρικτής της καλλιτεχνικής της υπόστασης. Απολαμβάνω το hobby ασχέτως πλατφόρμας, snobάρω τις εμμονές με τις απανταχού εταιρείες και τα τελευταία χρόνια δημιουργώ game guides στο YouTube προκειμένου να κάνω την ζωή των συμπαικτών μου ευκολότερη. Come have a look!

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Check Also
Close
Back to top button

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.